فلسفهي طواف و بوسيدن حجرالاسود چیست ؟
فلسفهي طواف و بوسيدن حجرالاسود چیست ؟
حكمت و فلسفهي طواف را پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ بيان كرده است:
«إنّما جُعِلَ الطّوافُ بِالْبَيْتِ وَبَيْنَ الصَّفا وَالْمَرْوَةِ وَ رَمْيُ الجِمَار؛ لِإقَامَةِ ذِكْرِ اللهِ» ابوداود (1888)،
«طواف بيت الله، سعي بين صفا و مروه و رمي جمرات به خاطر برپايي ذكر الله است».
پس شخصي كه دور خانهي الله ميچرخد و با قلبش الله تعالي را تعظيم ميكند، ذاكرِ الله محسوب ميشود و تمام حركاتش از قبيل راه رفتن، بوسيدن حجرالاسود و استلام به حجرالاسود و ركن يماني و اشاره به سوي حجرالاسود همهاش ذكر الله به حساب ميآيد، چون همهي اين حركات عبادت است و عبادت به مفهوم عام ذكر محسوب ميشود.
اما آنچه را كه طواف كننده به زبان ميآورد و تكبير، ذكر و دعا ميخواند آشكار است كه همهي اينها ذكر است.
اما بوسيدن حجرالاسود عبادت است و هنگامي كه انسان به آن دست ميزند، اين بوسه براي هيچ هدفي جز عبادت الله، نيست و اين كار در واقع پيروي از پيامبر اكرم صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ است. از عمر بن الخطاب رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ روايت است ايشان هنگامي كه به حجرالاسود بوسه زد، فرمود: «إِنِّي أَعْلَمُ أَنَّكَ حَجَرٌ، لا تَضُرُّ وَلا تَنْفَعُ، وَلَوْلا أَنِّي رَأَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ يُقَبِّلُكَ مَا قَبَّلْتُكَ» بخاري (1597)، مسلم (1270).
«ميدانم كه سنگي بيش نيستي و نميتواني زيان و نفع برساني، و اگر پيامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ تو را نميبوسيد من نيز تو را نميبوسيدم».
اما آنچه كه بعضي از افراد فكر ميكنند كه مقصود از بوسيدن حجرالاسود تبرك به آن است گماني بياصل و اساس است.
و اما آنچه كه برخي افراد بيدين ادعا نموده و گفتهاند كه طواف خانهي كعبه همچون طواف بر قبور است و طواف كنندهي خانهي كعبه بتپرست محسوب ميشود، بايد گفت كه چنين ادعاهايي نشأت گرفته از بيديني و كفر اين افراد است، چون آنچه كه به دستور الله انجام پذيرد عبادت و پرستش او تعالي است.
مگر نميبيني كه سجده بردن براي غير الله كفر و شرك اكبر است، ولي هنگامي كه الله تعالي به فرشتگان دستور داد تا به آدم عليه السلام سجده ببرند، سجدهي ملايك به آدم عليه السلام عبادت الله تعالي است و ترك سجده موجب كفر است – چنانچه شيطان با سرباز زدن از فرمان الله كافر شد-
پس در اين صورت طواف خانهي كعبه از بزرگترين عبادات است و ركن حج ميباشد و خود حج يكي از اركان پنجگانهي اسلام است. بنابراين هنگامي كه مطاف آرام و خلوت باشد طواف كننده در خود احساس لذت ميكند و با قلبش احساس ميكند كه به پروردگارش نزديك است.
شيخ ابن عثيمين – فتاواي عقيده. ص (28، 29).
+ نوشته شده در شنبه هشتم تیر ۱۳۹۲ ساعت 22:46 توسط محمد مسلمان
|