تخريج أحاديث إحياء علوم الدين
تخريج أحاديث إحياء علوم الدين / حافظ زين الدين عراقي (متوفاي 806 هـ.)
(قسمت دوم)
شرح حال مؤلف:
عبد الرحيم بن الحسين بن عبد الرحمن ، أبو الفضل ، زين الدين ، معروف بـه (الحافظ العراقي) : دانشمند بسيار دقيق و از بزرگان حفاظ حديث بود. اصليت وي كرد است، و زادگاهش از رازنان (از توابع إربل) است. در خردسالي با پدرش به مصر تغيير مكان داد، و به تحصيل علم پرداخت و از نوابغ روزگار شد. به حجاز و شام و فلسطين سفر كرد و به مصر برگشت، و در قاهرة در دوم شعبان درگذشت. حافظ ابن حجر عسقلاني قصيدهاي غرائي در رثاء وي سروده است. پيشتاز علم حديث بود و حتي شيوخ عصرش – همچون علائي وسبكي - در ستايش او سخن گفتهاند. در إملاء حديث شروع نمود و به توسط وي الله تعالى سنت املاء را بعد از آنكه نابود شده بود زنده گردانيد. وي بيشتر از چهارصد مجلس املاء حديث داشته است. او شخصي صالح و متواضع بود و زندگياش به سختي ميگذشت. مؤلفات وي عبارتند از: "المغني عن حمل الأسفار في الأسفار (چاپ شده است)" در تخريج أحاديث الإحياء, و "نكت منهاج البيضاوي" در أصول ، و "ذيل على الميزان" ، و "الألفية ـ (چاپ شده است)" در مصطلح الحديث ، و شرح آن "فتح المغيث ـ (چاپ شده است)" و "التحرير ـ خ " در أصول فقه ، و "نظم الدرر السنية" در سيرهي نبوي ، و"الألفية ـ (چاپ شده است)" در غريب القرآن ، و "القرب في محبة العرب ـ (چاپ شده است)" رسالة ، و "تقريب الأسانيد و ترتيب المسانيد ـ (چاپ شده است)" ، و "ذيل على ذيل العبر للذهبي" و "معجم" ترجمه حال جماعتي از أهل قرن هشتم هجري ، و "التقييد والإيضاح ـ (چاپ شده است)" در مصطلح الحديث, و "طرح التثريب في شرح التقريب ـ (چاپ شده است)" و "شرح الترمذي ـ خ", و غير آن. آثار وي زياد است.
***
سلسله مقالات «تخريج احاديث احياء علوم الدين امام محمد غزالي رحمه الله» از كتاب "المغني عن حمل الأسفار في الأسفار" اثر دانشمند بزرگ علم حديث حافظ زين الدين عراقي رحمه الله آورده خواهد شد. ترجمهي احاديث بيشتر از ترجمهي فارسي مؤيّدالدين محمد خوارزمي رحمه الله اخذ گرديده است.
***
در فضل علم بر عبادت و شهادت
22 - حديث " فَضْلُ العَالِمِ عَلَى العَابِدِ كَفَضْلِي عَلَى أَدْنَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِـي "
** أخرجه الترمذي من حديث أبي أمامة وقال حسن صحيح .
* فضل عالم بر عابد چون فضل من بر افتادهترين مرد از اصحابم است.
(آن را ترمذي از حديث أبي أمامة استخراج كرد و آن را حديث حسن صحيح گفت)
23 - حديث " فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى العَابِدِ كَفَضْلِ القَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ عَلَى سَائِرِ الْكَوَاكِبِ "
** أخرجه أبو داود والترمذي والنسائي وابن حبان ، وهو قطعة من حديث أبي الدرداء المتقدم.
فضل عالم بر عابد چون فضل ماه شب چهارده است بر ديگر ستارگان.
(آن را أبو داود و ترمذي و نسائي و ابن حبان استخراج كردند و آن قطعهاي از حديث أبو درداء است كه گذشت).
24 - حديث " أَوَّلُ مَنْ يَشْفَعُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الأَنْبِيَاءِ ثُمَّ الْعُلَمَاءُ ثُمَّ الْشُّهَدَاءُ "
** رواه ابن ماجه من حديث عثمان بن عفان بإسناد ضعيف .
* اول كسي كه در روز قيامت شفاعت ميكند، انبياء و سپس علماء و سپس شهداء هستند.
(آن را ابن ماجه از حديث عثمان بن عفان به اسناد ضعيف روايت كرد.)
25 - حديث " ما عُبِدَ الله بشَيءٍ أَفْضلَ مِنْ فِقْهٍ في دِينٍ، ولَفقِيةٌ واحِدٌ أَشدُّ على الشيطانِ مِنْ أَلْفِ عابِدٍ، ولِكلِّ شيءٍ عِمادٌ، وعِمادُ هذا الدينِ الفِقْهُ "
** رواه الطبراني في الأوسط وأبو بكر الآجري في كتاب فضل العلم وأبو نعيم في رياضة المتعلمين من حديث أبي هريرة بإسناد ضعيف وعند الترمذي وابن ماجه من حديث ابن عباس بسند ضعيف " فقيه أشد على الشيطان من ألف عابد " .
هيچ عبادتي خداي را به از فقه نيست، و يك فقيه بر شيطان سختتر از هزار عابد. و هر چيزي را پشتيواني است، و پشتيوان اين دين فقه است.
(آن را طبراني در الأوسط و أبو بكر آجري در كتاب فضل العلم و أبو نعيم در رياضة المتعلمين از حديث أبو هريره به إسناد ضعيف روايت كردند و نزد ترمذي و ابن ماجه از حديث ابن عباس به سند ضعيف " فقيه أشد على الشيطان من ألف عابد " است.)
26 - حديث " خَيْرُ دِيْنِكُمْ أَيْسَرَهُ و أَفْضلُ العبادَةِ الفِقْهُ "
** أخرجه ابن عبد البر من حديث أنس بسند ضعيف والشطر الأول عند أحمد من حديث محجن بن الأدرع بإسناد جيد والشطر الثاني عند الطبراني من حديث ابن عمر بسند ضعيف .
بهتر دين شما آسانترِ آن است، و فاضلترين عبادتي فقه است.
(آن را ابن عبد البر از حديث أنس به سند ضعيف و نيمهي اول نزد أحمد از حديث محجن بن الأدرع به إسناد جيد است و نيمهي دوم نزد طبراني از حديث ابن عمر به سند ضعيف است.)
27 - حديث " فُضِّلَ المُؤْمِنُ العَالِمُ عَلَى المُؤْمِنِ العَابِدِ بِسَبْعِينَ دَرَجَةٍ "
** أخرجه ابن عدى من حديث أبي هريرة بإسناد ضعيف ولأبي يعلى نحوه من حديث عبد البر بن عوف .
*فضل مؤمن عالم بر مؤمن عابد هفتاد درجه است.
(آن را ابن عدى از حديث أبو هريره به إسناد ضعيف استخراج كرد و براي أبو يعلى نيز مانند آن است از حديث عبد البر بن عوف.)
28 - حديث " إِنَّكُمْ أَصْبَحْتم فِي زَمَنٍ كَثِيرٍ فُقَهَاؤُهُ قَلِيلٍ قُرَّاؤُهُ وَخُطَبَاؤُهُ قَلِيلٍ سَائِلُوهُ كَثِيرٍ مُعْطُوهُ، العَمَلُ فِيهِ خَيْرٌ مِنَ العِلْمِ. وَسَيَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ قَلِيلٌ فُقَهَاؤُهُ كَثِيرٌ خُطَبَاؤُهُ قَلِيلٌ مُعْطُوهُ كَثِيرٌ سَائِلُوهُ، العِلْمُ فِيهِ خَيْرٌ مِنَ العَمَلِ "
** أخرجه الطبراني من حديث حزام بن حكيم عن عمه وقيل عن أبيه وإسناده ضعيف .
شما در روزگاري آمديد كه دانندگان در آن بسيارند و گويندگان اندك، و خواهندگان اندك و بخشندگان بسيار، عمل در آن به از علم است. و بزودي روزگاري خواهد آمد كه در آن دانندگان اندك خواهند بود و گويندگان بسيار، و بخشندگان اندك و خواهندگان بسيار، علم در او به از عمل خواهد بود.
(آن را طبراني از حديث حزام بن حكيم از عمويش استخراج كرد و گفته شده از پدرش است و إسناد آن ضعيف است.)
29 - حديث " بَـيْنَ العَالِمِ وَالعَابِدِ مِائَةُ دَرَجَةٍ، بَـيْنَ كُلِّ دَرَجَتَيْنِ حُضْرُ الجَوَادِ المُضَمَّرِ سَبْعَينَ سَنَةً"
** الأصفهاني في الترغيب والترهيب من حديث ابن عمر عن أبيه وقال " سبعون درجة " بسند ضعيف ، وكذا رواه صاحب مسند الفردوس من حديث أبي هريرة .
ميان عالم و عابد صد درجه است كه ميان هر دو درجه چنداني باشد كه مسافتِ تكِ اسب بر آن بُوَد در هفتاد سال.
(أصفهاني در الترغيب والترهيب از حديث ابن عمر از پدرش ]آورد[ و ]در آن[: " سبعون درجة " گفته است به سند ضعيف. و همچنين آن را صاحب مسند الفردوس از حديث أبو هريرة روايت كرد.)
30 - حديث " وقيل: يا رسول الله، أي الأعمال أفضل؟ فقال: «العِلْمُ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ» فقيل: أي العلم تريد؟ قال : «العِلْمُ بِاللَّهِ سُبْحَانَهُ» فقيل له: نسأل عن العمل وتجيب عن العلم فقال : «إِنَّ قَلِيلَ العَمَلِ يَنْفَعُ مَعَ العِلْمِ بِاللَّهِ وَإِنَّ كَثِيرَ العَمَلِ لا يَنْفَعُ مَعَ الجَهْلِ بِاللَّهِ»"
** أخرجه ابن عبد البر من حديث أنس بسند ضعيف .
و از وي صلي الله عليه و سلم پرسيدند كه كدام عمل فاضلتر؟ فرمود: «العِلْمُ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ». گفتند: ما عمل را ميخواهيم. باز فرمودند: «العِلْمُ بِاللَّهِ سُبْحَانَهُ». گفتند: ما از عمل ميپرسيم، شما از علم جواب ميفرماييد. ]فرمود[:«إِنَّ قَلِيلَ العَمَلِ يَنْفَعُ مَعَ العِلْمِ بِاللَّهِ وَإِنَّ كَثِيرَ العَمَلِ لا يَنْفَعُ مَعَ الجَهْلِ بِاللَّهِ». اي، علم با عمل اگر چه اندك باشد منفعت كند و عمل با جهل اگر بسيار بوَد سود ندارد.
(آن را ابن عبد البر از حديث أنس به سند ضعيف استخراج كرد.)
31 - حديث " يَبْعَثُ اللَّهُ سُبْحَانَهُ العِبَادَ يَوْمَ القِيَامَةِ ثُمَّ يَبْعَثُ العُلَمَاءَ ثُمَّ يَقُولُ: يا مَعْشَرَ العُلَمَاءِ، إِنِّي لَمْ أَضَعْ عِلْمِي فِيكُمْ إِلاَّ لِعِلْمِي بِكُمْ، وَلَمْ أَضَعْ عِلْمِي فِيكُمْ لأُعَذِّبَكُمْ، اذْهَبُوا فَقَدْ غَفَرْتُ لَكُمْ "
** رواه الطبراني من حديث أبي موسى بسند ضعيف .
حق تعالي روز قيامت بندگان را براگيزد، پس چون علما را بعث فرمايد، گويد: اي گروه علما، شما را علم ندادم مگر بدانچه شما را قابل علم دانستم، و اين لطف در حق شما براي آن نكردم كه شما را عذاب كنم، برويد كه مغفرت ارزاني داشتم.
(آن را طبراني از حديث أبو موسى به سند ضعيف روايت كرد.)