آداب نصيحت
آداب نصيحت


تعريف مي کنند که حضرت حسن و حسين رضي الله عنهما از کنار پيرمردي مي گذشتند که در حال وضو گرفتن بود ولي وضويش را درست انجام نمي داد، تصميم گرفتند که مرد را نصيحت کرده و به او ياد بدهند که چگونه وضو بگيرد، در کنار ش ايستادند و به او گفتند: اي عمو، نگاه کنيد که کدام يک از ما درست وضو مي گيرد، سپس همه ي آنچه را که بود به او نشان دادند، هنگامي که مرد وضو درست آنها را ديد، فهميد که وضو خودش درست نيست، و به خاطر اينکه بدون اينکه وي را ناراحت کنند او را نصيحت کردند، از آن ها تشکر کرد.
نصيحت يکي استوانه هاي اسلام است، خداوند متعال مي فرمايد: {والعصر. إن الإنسان لفي خسر. إلا الذين آمنوا وعملوا الصالحات وتواصوا بالحق وتواصوا بالصبر} [عصر] يعني: « سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل]، كه واقعا انسان دستخوش زيان است، مگر كسانى كه گرويده و كارهاى شايسته كرده و همديگر را به حق سفارش و به شكيبايى توصيه كردهاند.»
پيامبر صلى الله عليه وسلم فرموده است: {(الدين النصيحة). قالوا: لمن يا رسول
الله؟ قال: (لله ولكتابه ولرسوله ولأئمة المسلمين وعامتهم)} يعني: « دين عبارت از
نصيحت و خير انديشي است.
گفتند: براي چه کسي؟
فرمود: براي خدا و براي کتابش و رسولش وبراي پيشوايان مسلمانها، وبراي همهء مسلمين.» [متفق عليه]
از جرير بن عبد الله -رضي الله
عنه- روايت شده که مي گويد: {بايعتُ رسول الله صلى الله عليه وسلم على إقام
الصلاة، وإيتاء الزكاة، والنصح لكل مسلم.} يعني: « با رسول الله صلي الله عليه
وسلم بر اداي نماز و دادن زکات و نصيحت براي هر مسلمان بيعت نمود.» [متفق عليه].
از جمله آداب نصيحت مواردي بيان مي شود که بعضي از آنها مربوط به نصيحت کننده و
بعضي ديگر مربوط به نصيحت شونده مي باشد:
آداب مربوط به فرد نصيحت کننده:
اخلاص: فرد ناصح نبايد از نصيحت کردن هدف ابراز برتري علمي خود و يا شکست دادن فرد
نصيحت شونده را داشته و طرف مقابل را رسوا سازد، بلکه هدفش از نصيحت کردن بايد اصلاح
ديگران و جلب رضايت خداوند متعال باشد.
توجه به حکمت و موعظه و نيکو و ملايم: سخن نيک کليد قلب ها است، خداوند متعال مي فرمايد: {ادع إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة وجادلهم بالتي هي أحسن} [نحل: 125] يعني: « با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با آنان به [شيوهاى] كه نيكوتر است مجادله نماى.»
عدم كتمان نصيحت: فرد مسلمان مي داند که نصيحت يکي از حقوقي است که بايد آن را درباره
ي برادر مسلمانش بجاي آورد. مؤمن آينه ي برادرش است و او را نصيحت کرده، وي را از عيب
هايش آگاه ساخته و روا نيست که آن ها را از وي پنهان دارد. پيامبر صلى الله عليه و
سلم مي فرمايد: (حق المسلم على المسلم ست)
قيل: ما هن يا رسول الله؟ قال: (إذا لقيتَه فسلِّم عليه، وإذا دعاك فأجبْه، وإذا استنصحك فانصحْ له، وإذا عطس فحمد فشمِّته، وإذا مرض فَعُدْه (فزُرْه) وإذا مات فاتبعه (أي سِرْ في جنازته) يعني: « "حق مسلمان بر مسلمان شش چيز است." پرسيدند: آن ها کدامند يا رسول الله؟ فرمود: "هرگاه با او روبرو شدي سلام بگو، چون ترا دعوت کند، اجابتش کن، چون از تو پند خواهد، به او پند ده، چون عطسه زند و الحمد لله بگويد، بر او دعا کن، چون او مريض شد به عيادت او برو، چون بميرد، به دنبال جنازه اش برو."» [مسلم]
نصيحت بطور پنهان صورت گيرد: مسلمان فرد نصيحت شده را رسوا نمي سازد و او را با
سخنان خود ناراحت نمي کند، چنانکه مي گويند نصيحت کردن در ملاء عام بي آبرويي و
پرده برداري از عيب ديگران است.
چه زيباست سخنان امام شافعي که مي گويد:
تَغَمَّدَني بنُصْحِــكَ فــي انفـــِرادِي
وجَنِّبْنِــي النصيحــةَ فِــي الجَمَاعةْ
فـإنَّ النُّصْــحَ بَيـْـن النــاسِ نـــوعٌ
مــن التـَّوْبيخ لا أَرْضَى اســتِمَـاعَه
معني شعر:
«مرا با نصيحت خويش در تنهاييم بپوشان
و از نصيحت کردنم در بين مردم برحذر باش
نصيحت در ميان جمع مردم يک نوع
ملامت باشد و من نمي خواهم بشنوم آن را.»
هنگامي که پيامبر صلى الله عليه وسلم مي خواست يکي از حاضرين را نصيحت کند، مي
فرمود: اين مردم را چه شده است که اينچنين مي کنند، يا يکي از شما را چه شده که
چنين کرده است. گويند: نصيحت خود گران است و آن به کوهي تبديل نکنيد و آن را به
عنوان مجادله بيان نکنيد و سخن حق تلخ است براي گفتن آن از سبکي بيان کمک بگيريد.
امانت در نصيحت: موقع نصيحت کردن، فرد نصيحت شونده را فريب نداده و تحقير نمي شود.
بلکه دعوتگر قبل از نصيحت کردن با تلاش و کوشش از خود مايه گذاشته و نيک انديشه مي
نمايد. ولي درصورتيکه از پوشاندن و امانت داري فسادي حاصل شود بايد مسائل را بيان
نمايد.
آداب فرد نصيحت شده:
با سينه اي گشاده و فراخ، و بدون ناراحتي يا دلخوري يا تکبر، نصيحت را بپذيرد. چنانکه گفته اند: نصيحت را هرطور که بود بپذير ولي به بهترين وجه ديگران را نصيحت کن!
عدم اصرار بر چيزهاي بيهوده: گردن نهادن به حق فضيلت است و چنگ زدن به باطل رذالت
و پستي است و فرد مسلمان بايد تا حد ممکن از آن دوري کند، خداوند متعال در اين
باره مي فرمايد:{وإذا قيل له اتق الله أخذته العزة بالإثم فحسبه جهنم ولبئس
المهاد} [بقرة: 206] يعني: « و چون به او گفته شود از خدا پروا كن نخوت وى را به
گناه كشاند، پس جهنم براى او بس است و چه بد بسترى است.»
گرفتن نصيحت از مسلمان آگاه: براي اينکه او را از عقل و حکمت خويش بهره مند مي
سازد. به همان ميزان مسلمان از گرفتن نصيحت از بي خردان و گمراهان دوري مي کند
زيرا ضرر آن بيشتر از آن است که به حساب بيايد. از پيامبر صلى الله عليه و سلم
روايت مي کنند که فرمود: (من أراد أمرًا فشاور فيه امرءًا مسلمًا، وَفَّقَهُ الله
لأرشد أموره) يعني: «هرکس قصد کاري داشته باشد و در مورد آن با مرد مسلماني مشورت
نمايد، خداوند او را در راست آمدن کارهايش موفق مي سازد.» [طبراني]
تشکر از فرد ناصح: بر نصيحت شده واجب است که از فرد نصيحت کننده تشکر نمايد، چرا که کسي که از مردم تشکر نکند خداوند را هم شکر نمي کند.
مترجم: مسعود
مصدر: سايت نوار اسلام
بسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ